Byråerna rör på sig

Dags för en rejäl omgång byrånyheter. Sammanfattningsvis kan man säga att det händer rätt mycket vilket visar att konjunkturen är rätt het. Och att många försöker positionera sig på bättre ställen inför nästa nedgång av reklamkonjunkturen.

Volt skaffar sig en ny PL: Johan Salander går från Leo Burnett och får bland annat ansvaret för Volts nya kund Skanska. Och blir delägare i byrån.

Den nya byrån Glädje köper designbyrån Johnson Design. Johan Söderlind, fd Ogilvy förklarar köpet:

På det här sättet kan Ian ((Johnson. Ägare av designbyrån,)) ägna sig åt det som han tycker är roligast, grafisk design, medan jag tar hand om företagandet

Reklambyrån Kennedi i Falun går upp i Confetti i Borlänge.

Anna Jensen, planner-chef på TBWA går till ANR BBDO och blir även hon delägare i sin nya byrå

Det roligaste är DMs förklaring vad Anna ska göra: “Anna Jensen ska alltså jobba med att förankra mellan kundbrief och kreativ lösning”. Nähä…det är liksom en planners jobb…

Ogilvys dåliga resultat gör att man väljer att lägga ner sin norska byrå och flytta över konton och utvalda anställda till de svenska och danska kontoren.

Vitvaruföretaget Elon väljer ny byrå och sjösätter nya reklamspotar – byrån Edenvik tar över från Ord & Bild. Elon kommer att fördubbla sina medieköp utifrån sin nya strategi att

Målgruppen ska bland annat förknippa Elon med “vardagslyx”. Elon har till och med tagit fram ett nytt undermärke som heter Premuim Line. Elon riktar också kommunikationen till kvinnor snarare än män. Elon uppfattar kvinnor som beslutsfattare när det gäller inköp av vitvaror.

Uppenbarligen är det slut med “Listigt Elin”.

Martin Gumpert lämnar sin vd-stol på Garbergs till förmån för projektledaren Joakim Landin. Martin Gumpert ska jobba med byråns marknadsföring, kundprospektering och andra nätverksbyggande projekt.

Så till sist: Reklamförbundets nya styrelse:

  • Hans Sydow, ordförande, vd Saatchi & Saatchi (omval)
  • Claes Delin, vd, 88grader (omval)
  • Jörgen Friberg, vd, Treativ (omval)
  • Stina Honkamaa, vd, Carat (nyval)
  • Anders Härneman, Forsman & Bodenfors (omval)
  • Anna Klingspor, strateg, Differ (omval)
  • Lotta Lundgren, copywriter, Åkestam Holst (nyval)
  • Gustav Martner, projektledare, Daddy (nyval)
  • Carola Määttä, vd, Ogilvy (omval)
  • Johan Nilsson, copywriter, Waters Widgren (nyval)
  • Petra Orrenius, vd Publicis (omval)
  • Matias Palm-Jensen, vd Farfar (nyval)
  • Peter Viksten, ad, Vardag (nyval)

Mycket verkställande direktörer, färre folk från golvet. Helt klart riktningsgivare för vad förbundet antagligen kommer att intressera sig för framöver.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *