Äldre är inte unga

Lisa Rennerstedt ställer en oerhört central fråga – som hon menar att marknadsförare och mediasäljare totalt missat:

Morgondagens pensionärer vill till största delen sätta sprätt på sina pengar istället för att lägga på hög. Vi vill konsumera, när vi äntligen får tid. Samtidigt har vi också lojalt kvar tvn som en central möbel i vardagsrummet. Vi är långt ifrån någon homogen grupp. Vad kan ålder som parameter berätta om intressen, värderingar och livsstil?

(Dagens Media)

Det har aldrig funnits en så stor och så ekonomiskt solid grupp äldre som nu – och de närmaste tio-femton åren kommer detta innebära stora möjligheter att skapa en marknad för aktiva pensionärer. Varför är det så få varumärken som inser detta? Fråga inte mig.

Related Posts

3 thoughts on “Äldre är inte unga

  1. lord Fredruk

    Jeez vilken nyhet. Vill minnas att jag var på ett seminarium 2001 som handlade om grå pengar. Det var någon fransman som höll det och han gick från klarhet till klarhet. Ändå har tydligen ingen fattat något.

  2. N|. Post author

    Det fanns ju nån byrå i Sverige som tänkte satsa på att bara göra marknadsföring gentemot den målgruppen – ungefär som Dist fast för grå pantrar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *