En Barbie i receptionen

Mattel fortsätter att stretcha varumärket Barbie. Nu genom att släppa en line kläder för vuxna kvinnor. Välrenommerade designers som Anna Sui, Anya Hindmarch, Citizens of Humanity, Judith Leiber, Nickel, Not Rational, Paper Denim & Cloth, Stila and Tarina Tarantino ska hjälpa Mattel att sälja kläder under varumärket Barbie Luxe och målgruppen är “fashionistas” – dvs. early adopters inom modesvängen. Priserna ligger på premiumnivå, exempelvis har jeansen en prislapp på $176.

Releasen och marknadsföring ska gå i samma stil med “underground”-kampanjer (ska vi gissa på bloggar och en del evangelism), releasefester och deltagande i Fashion Week. Tanken med det hela är inte att byta fokus utan att återknyta kopplingen till Barbieleksakerna förklarar Richard Dickson, med den imposanta titeln senior vice president of global consumer marketing and entertainment for Mattel Brands:

“When a teen or 20-something is carrying an Anya Hindmarch, Barbie bag it’ll reinforce Barbie as relevant, cool brand for little girls. Little girls are growing up faster than ever and looking to adults and teens for inspiration, and Barbie is their aspiration.”

(USA Today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *