Efter mer än 300 dagar av designår är det många som börjar känna sig mätta. Samtidigt är design en viktig strategisk del när det gäller differentiering och därmed också positionering av varumärket. Och nästa del att ta tag i är upplevelsen av att handla. Affären måste också designas. En bra artikel finns att läsa i New York Times. Det är en bra soundbite: “Kalla det inte en affär. Kalla det en annons med väggar.”
Hejsan, ser att du är relativt ny som planner och varit präst förut? Intressant karriärssvängning, och nu till min fråga. Jag har en fil kand inom informationssökning och omvärldsanalys, och ser att delar av plannerjobbet passar mig bra! Hur bör jag göra för att komma ifråga som planner? MVH
Lär dig tänka reklam.
Fr a om du ska jobba som jag gör – på en mindre byrå – så handlar plannerjobbet om att bygga koncept utifrån en strategisk grundplåt. För min del innebär det att jag ofta också fungerar som strategic creative director.
Läs böcker om planning. “How to plan advertising” är en bra grundbok.
Och för min del anser jag att det bara finns ett sätt: älska reklam.
Det första du måste åstadkomma är att få in en fot i byråvärlden. Det är inte lätt som nyexaminerad om du inte har en typisk reklamutbildning. Det är inte heller lätt att frilansa som nyexaminerad planner. Det är inte ovanligt att en planner tidigare jobbat som beställare av reklam eller på ett undersökningsföretag så det kan ju vara en väg att gå.
Sedan är det så att många byråer i Sverige, särskilt mindre, inte planners anställda. Istället sköter projektledaren plannerns arbetsuppgifter. Det sitter därför inte fel med projektledarkompetens.
Du kanske kan komplettera din examen med en projektledarutbildning på t ex Berghs. Då får du dessutom kontakter i branschen.
I övrigt bör du vara nyfiken och noga, vara beredd att gå en extra mil för att komma upp med insikter som sporrar och inspirerar. Du bör stå ut med att hamna i bakgrunden. Att vara planner är som att vara bassist i ett band, du hörs bara när du spelar fel.
Jonas låter så krass. Det går även att bli planner på andra sätt. Men det kräver, precis som han säger, att du visar framfötterna och har läggningen för att bli planner. Sen glömmer Jonas att reklam är funk och i funken är basisten mest central ;)
Jonas är f d funkbassist och har fått slagits för varenda sextondel mot oförstående medmusikanter som fått för sig att basen ska ägna sig låga toner och inte skönt sektondelssmatter :-)
Håller med om att jag lät lite neggig men arbetsmarknaden är smula trist just nu.