Ditt personliga varumärke

Jag har precis läst klart Isabel Werner Runebjörks bok “Ditt personliga varumärke”. Den var okej, knappast omvälvande och för min personliga del – som läst rejält med såväl socialpsykologi och retorik, såväl som idéhistoria och exegetik – kändes de första teoretiska delarna som oerhört basala.

Kopplingen som Isabel gör mellan retoriken och det personliga varumärket är logiskt men inte nödvändigt. Det hela innebär att den första delen mer känns som en uppsats där hon förklarar varifrån hon fått idéerna till den metod hon väljer att använda för att bygga personliga varumärken.

Däremot är den korta praktiska delen intressant men alltför generell och skissartad för att verkligen ge den extra puffen. Och metoden skiljer sig egentligen inte ett dugg från annat varumärkesstrategiskt arbete.

Slutsatsen är att boken har ett visst värde, men målgruppen är inte marknadsförare som borde ha koll på det här. Och det är antagligen så som Werner Runebjörk tänkt – sälja in själva grunden till sitt konsultande runt personliga varumärken och rikta sig mot personer som behöver ett personligt varumärke. Och då tror jag att det är en rätt lyckosam bok. (dittvarumarke.se)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *