Sanning eller konka i skönhetsreklamen

En amerikansk kvinna, Debra Scheufler, har valt att stämma flera stora skönhetsföretag som marknadsför “anti-aging” som en usp för sina krämer. Hal Hewell, Scheuflers advokat, förklarar stämningens grund:

“Consumers have a right to rely on the claims of reputable companies.”

Estée Lauder och flera andra bolag kommer anklagas för falsk marknadsföring och det är en del av problemet i skönhetsbranschen: tester görs inte för produkternas effektivitet, bara när det gäller säkerhet. Det är en juridisk gråzon. Definitionen av “anti-aging” är svår. Melanie Grossman, dermatolog i NYC, förklarar:

“The real question is, what does anti-aging mean? If a product has a sunscreen in it, it has anti-aging properties. And moisturizers can give the appearance of decreasing wrinkles. Or if you have dead skin that’s exfoliated, the light reflects better and skin looks younger and better.”

(Newsday via Cup of Java)

Det är en intressant stämning. Svårigheten att jobba med marknadsföring inom skönhetsvårdande produktsegment är just frånvaron av klara definitioner av produkternas effekt. Vad finns att jämföra med? Om man tittar på vart flera andra företag väljer att gå så handlar det mer om livsstil och njutning. Det bör vara rätt vettigt när man som marknadsförare inte kan bevisa effekt-uspar.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *