PR-konsulterna lurar oskyldiga journalister

En läsvärd post tar upp den ständiga frågan om relationen mellan PR-konsulten och journalisten:

“Luras PR-konsulter? Nej, att påstå att PR-konsulter är experter på att finta journalister är samma sak som att säga att journalisterna är ett lättlurat gäng människor. Man övervärderar PR-konsulterna. Och omyndigförklarar journalisterna.”

(JMWs blogg)

Börjar det inte bli dags att journalisterna slutar tycka så synd om sig själva och inse att om de gör usla nyhetsvärderingar så är det inte pr-konsulten som gör fel utan journalisterna. Samtidigt känns det lite väl mesigt att som BjM och ASH nästan ta bort hela PR-konsultens arbete. Rent faktiskt är uppdraget att få in PR-konsultens kunds varumärke i tidningen, eller en produkt. Det är knappast något att skämmas för. Att det sedan skulle vara PR-konsulterna som ska uppehålla journalisternas etiska hållning är lika dumt som att det är reklambranschen som ska se till att inga nakna bröst syns.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *