Mer katastrofinformation

Medierna jagar på regeringen om att de inte sköter katastrofberedskapen ordentligt. Några av resebolagen har skapat speciella mikrosajter om katastrofen och när man går in på alla bolagens sajter finns en förstasida med viktig information för anhöriga och andra.

Rent PR-mässigt har flygbolagen skött sig oerhört bra, helt klart finns det en ny medvetenhet i branschen efter Gottröra, Estonia och 9/11 när det gäller hur information hanteras vid en katastrof.

  • Inga diskussioner om ekonomiska avbräck.
  • Man talar om samarbete inom branschen och med myndigheter (trots journalisters idoga försök att få regeringen till en syndabock enligt medias egen dramaturgiska mall).
  • Inga siffror nämns från bolagens sida utan man hänvisar till myndigheterna.
  • Lugnt och sakligt men mänskligt framträdande. Man låter sin egen känsla sippra fram utan att det blir alltför gråtmilt.

5 thoughts on “Mer katastrofinformation

  1. Annica Tiger

    Jag fick boka av min resa och pengarna returneras, det innan de ens beslutat om huruvida planet skulle köra på nyårsafton som tänkt eller inte.

    Nu är alla avresor till Phuket och Sri Lanka t o m den 31 januari är inställda då UD just nu avråder från resor till området.

    Jag följer med nyheterna så gott jag kan och jag har fortfarande svårt att begripa vidden av det hela.

    Annica

  2. N/.

    Dab. Idag av alla dagar… på något sätt blir Värnlösa barns dag verklig i o m alla historier om barn som kommer hem utan någon anhörig eller anhöriga som får leta på sjukhus och bårhus efter sina barn.

  3. Dab

    ja, savethechildren/rädda barnen skickar hjälp (samt röda korset) så där har vi orginisationer som skall få mina julklappsmynt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *