Beta Alfa uppmärksammar oss på att Coop Sverige har en länkpolicy som dels är fullkomligt meningslös, dels fullkomligt obsolet och motsäger allt som ett varumärke online ska våga göra.
Länkning till coop.se får endast ske från hemsidor vars innehåll, enligt Coops uppfattning, inte kan anses skada Coops varumärke eller goda renommé.
Det Coop inte gjort är att frågat sina varumärkesstrateger (eller så är det just vad de gjort vilket vore ännu värre) utan tänkt sig att en URL är en sak som ligger under copyright. Det gör det inte. Det var väl nån gång för säg två år sedan såna här fåniga länk-disclaimers fanns på olika företag (läs här)- och de fick snabbt inse att det gav större förluster i kredd än att någon länkade om något negativt.
Fyrkantigt regeldeontologiskt varumärkestänkande. Gör mig förbannad på att så stora företag inte gjort hemläxan.
Pingback: Webbrådgivare Fredrik Wackå
Pingback: deep|edition » Patetiken ökar