Volvo får inte använda säkerhetsargument

Volvos ägare Ford har slagit en fet spik i varumärkeskistan. De förbjuder nu Volvo att använda de förstärkta taken som marknadsföringsargument. Argumentet från de amerikanska ägarna är att det får Fords andra bilar att verka farliga. (SR Ekot)

Volvos starkaste argument har konstant varit säkerhet. “Volvo – for life”. Volvo har ägt säkerhetsargumentet men blir nu “dekapiterade” av sina ägare.

Related Posts

4 thoughts on “Volvo får inte använda säkerhetsargument

  1. Alicio

    Verkligen besynnerligt. De är rädda för en kannibaliserande varumärkesstrategi, istället för att bättre profilera varje individuellt märke efter just den egenskap som utmärker den mer än de andra (även om alla har ett minimum av säkerhet).

    Istället riskerar de att allvarligt skada Volvo. Kanske är detta nästa steg i omvälvningen av Volvos märkesidentitet från präktig familjebil till ett lite häftigare åk. Den processen har ju hållt på länge.

  2. N|.

    Snarare är det nog så att Ford (och GM när det gäller SAAB) är riktigt illa ute i allmänhet och därmed blir varje hot mot huvudmärken (i det här fallet Ford) extra stort.
    Säkerheten har inget med familjebil att göra utan snarare – vad är det som säljer. Problemet som Volvo haft är att det inte är en “kul” bil. Därav deras olika försök att ompositionera sig genom “Have fun” och “Have a nice day”-kampanjer. Men de har hittills inte gått ifrån säkerhetstänkandet – det ligger konstant genom “For life”-taglinen.

    Jag tror snarare det här är ett reellt hot mot varumärket Volvo i grunden. Precis som när det gäller GM och SAAB finns det här ett genuint ointresse för det varumärket man köpt – man vill åt teknikutvecklingen.

    Om fem år är antagligen både Volvo och SAAB utraderade som enskilda varumärken eller sålda till någon av de asiatiska biltillverkarna (för SAABs del pågår diskussioner med en stor kinesisk biltillverkare).

    Det kan helt enkelt bli så att sossecontainerna blir kommunistvamp :)

  3. Dabitch

    Skrämmande. Jag tror att du har helt rätt, varumärket kan kastas bort medan tekniken skall in Fords bilar (som har mycket sämre varumärke worldwide). Huga!

  4. Jonas

    Märken kommer och märken går. Personligen tycker jag att det vore tråkigare om SAAB försvann än om Volvo gjorde det. Jag tror att SAAB som märke har större potential.

    Att Ford väljer att tona ner säkerhetsaspekten kring ett av sina mindre märken verkar ju logiskt om det 1) hotar att skada andra större märken och 2) det lilla märket ändå ska ompositioneras mot något där säkerhetsaspekten inte riktigt är lika relevant.

    Jag håller med N om Volvo har teknik. Investeringarna i Volvos märke är gissningsvis små jmf m Fords. Det borde göra det enklare att “lyfta ur” tekniken och lägga ner märket Volvo.

    Gör det något om det i framtiden i[nte] skulle finnas ett svenskt bilmärke?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *