“I’d hit it” använder McDonald’s i amerikansk reklam för sina hamburgare – the dollar-menu man. Säkert en motsvarighet till Leo Burnetts rätt så bleka “två tior”-koncept. Problemet är att “I’d hit it” är slang för “[henne] vill jag sätta på”.
Så reklamen blir:
“Dubbel cheeseburgare”
“Den sätter jag på/den vill jag sätta på”
“Jag är en dollar-meny kille”.
Det är inte utan att man funderar om amerikanska McDonald’s har suttit lite för länge i sitt elfenbenstorn. Eller om deras copywriter på byrån har tagit syra.
Samtidigt vet vi, från rykten på Leo B, att det inte direkt är så att det är enkelt att jobba med McD – fr a inte med den amerikanska sidan. Så man kan väl tänka sig att det gått ut lite udda dekret (ok – jag höll faktiskt på att skriva sekret) från HQ.
Jag måste bara citera Dab i hennes postning på Adland:
No, you don’t want to know what they mean by “special sauce”.
(world champion via Very Big Blog + tips från adlist)