Bloggar vs. magasin

Steven Heller, designkritiker NYT Book Review, menar att det är på nätet som den bästa designkritiken finns, bloggutvecklingen har vänt upp och ner på publicismen.

“Despite a few insufferable rants, blog content is now often as sophisticated and informative as any design magazine, sometimes even more entertaining.”

Men Steven kan känna sig splittrad eftersom det finns en speciell njutning av en printedition:

“I love seeing a new issue of a magazine come shrink-wrapped in the mail or appear like a newly blooming flower (sorry for the florid metaphor) on the stands. I anticipate opening it and seeing the layout with my story for the first time, which is often a pleasant surprise. I revel in reading it over because on the printed page it is a totally different piece of writing than as a manuscript (or on the computer screen). I feel happy turning the pages and closing the cover and putting it either on the desk or in the bookshelf.”

Slutsatsen Steve gör är att båda behövs – “speed isn’t everything” och tidningen har ett annat värde för läsaren än en blog har.

“Blogs demand immediate everything.”

(AIGA via mymarkup som också har fler länkar till artiklar i ämnet)

Som en konnässör av glossiga magasin kan jag verkligen känna samma sak som Heller: det är olika. Fr a saknas den känsla som en bra layout ger när man läser på nätet. Nätet är mer funktionellt, bloggar kan vara snygga men fortfarande är det “billigare” än print. Det finns tidningar på nätet som försöker att jobba med flash men det hela känns oftast som print migrerad till webb. Den stora fördelen med blogs är den mängd nyheter man kan skumma igenom – RSS-funktionen ger möjligheten.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *