Is content still king?

“Absolut peddles the perception of instant cool: Just add vodka.”

Sant. Men är en flashtyngd sajt verkligen en tillgång när det kommer till the nitty-gritty: försäljning. Thomas Ordahl, på byrån Siegel & Gale menar att det inte är vettigt att räkna försäljningssiffror i samband med att man jobbar upp varumärkets emotionella värden:

“Connecting them back to sales is extremely difficult,” That’s because they focus on wispy things like emotional attachment and, “building and reinforcing the cultural ethos of the brand.”

Absolut.com, som används för att marknadsföra den nya smaken Raspberri. Den är knappast nyttig men kul. Det finns inte några direkta bevis på att buzzen runt Absolut såväl som BMW skapar en merförsäljning. Å andra sidan: skillnaden på Absolut Vodka och annan vodka har inget med kvalitet att göra – däremot betalar många mer än gärna mer än dubbelt upp för en flaska Absolut. Alltså har den emotionella varumärkesmarknadsföringen fungerat.

“The site makes the Absolut brand more top of mind, and that, I’m convinced, will boost sales.” säger Absoluts Patrik Persson, som är chef för företagets Internetsatsningar. (Business 2.0, tips från Stacy Hall)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *