Inga mer blå vindar

Stopp för reklam för lättöl som har samma varumärke eller påminner om ett starkare öl. Däremot ska det vara tillåtet att göra reklam för starköl – bara det inte kan förknippas med lättöl.

Nån som hängde med? Det är i varje fall Resumés sammanfattning av det nya lagförslag som regeringen lagt fram när det gäller marknadsföring av alkohol.

Andra regler handlar om att reklamen inte får riktas mot personer under 25 år. Det är redan bestämt att alkoholhaltiga drycker som överstiger 15% inte får marknadsföras alls.

Konsekvensen förväntas bli att mediaföretag som går under andra länders lagar (TV3 och Kanal 5 för att ta några exempel) kan köra vidare som om inget har hänt medan svenska media blir lidande. Det lär också öka privatimporten eftersom utländska bryggerier kan surfa på skatteskillnader mellan dem och Sverige.

(Resumé)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *