‘still the ad medium of choice’

Gavin O’Reilly, vice-president för World Association of Newspapers, försöker övertyga världen om printmedias förträfflighet:

“advertiser’s agenda is very, very simple – they want rock-steady reach, reliable demographics and do not want to pay a premium for a dwindling, haphazard audience.”

O’Reilly, också chief operating officer på Independent News & Media, $2 miljarder värd mediagrupp med 165 tidningstitlar/vecka globalt ger tio anledningar till att printmedia är den bästa reklamformen:

1. Det fungerar. Studier visar att om man plussar på tidningsannonser till en TV-kampanj ökar impacten för både brand awareness och köpbeslut.

2. Tidningar levererar hög nåbarhet och påverkan. Konsumenter anser att tidningar har högre grad av noggrannhet, mer intellektuellt rediga och har både mer användbar information såväl som högre tillförlitlighet när det gäller innehållet.

3. Tidningsläsare har en högre socioekonomisk ställning och därmed levererar de konsumenter med större köpkraft. Studier visar att ju högre inkomst desto högre konsumtion av tidningar. Motsatsen gäller för TV-mediet.

4. Tidningar genererar mer direkt respons på reklam.

5. Tidningar har bättre flexibilitet både när det gäller budget och format (än etermedia).

6. Tidningar erbjuder större möjligheter till kreativa lösningar och levererar reklameffektivitet.

7. Tidningar erbjuder ständigt nya sätt att attrahera nya läsare och därmed förbättras reklamens plattform.

8. Globalt sett ökar tidningsläsandet. Enligt O’Reilly på grund av innovation och aktiv marknadsföring.

9. Tidningar fungerar bra i mediamixer tillsammans med andra media.

10. Tidningen är fortfarande ‘the ultimate browser’.

(Asia Pacific Media Network)

Nåja… Vicepresidenten i WAN förskönar verkligheten en del. Självklart är printmedias död inte nära förestående men flera av hans punkter känns rätt övermaga. Det han utgår från är etermedia och missar grovt både den våldsamma ökning av online-reklam som sker över hela världen såväl som den impact som nätet haft på printmedia.
Statistik visar ändå att tidningsläsandet på lång sikt går ner, många väljer nätets gratispublikationer hellre än att prenumerera. En ytterligare anledning är att en stor del av de yngre inte på samma sätt har en relation till printmedia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *