Acne Jeans med en gyllene knapp

Acne Jeans tilldelades årets Guldknapp från Damernas Värld (QX.se, SvD, DI). Acne Jeans är en del av Acne-nätverket. Acne Film har en rätt så imponerande showreel och Acne Creative har gjort olika uppdrag för för bland annat Spendrups, MTV och andra. Elektron tar fram custom-synthar liksom att Ikonoskop har utvecklat en liten 16mm’s kamera.

Grattis är bara att säga till en person som vågar säga:

Jag vill helt enkelt att människor ska känna sig lite smartare i våra kläder.” (SvD)

(tips från Anna&Mel E)

Men att “Acne Jeans använder sig inte av reklam” är väl ändå en sanning med modifikation? Om man använder kändisar till att göra varumärket så är ju det också reklam och marknadsföring. Acne har använt PR och mun-till-mun på ett oerhört effektivt sätt. Rent strategiskt är detta mycket vettigare att använda än att göra traditionell reklam, framförallt om varumärket vill vara premium eller “punk” inom designbranschen. Det är klart bättre att pratas upp än att tjata bland alla andra märken på sidorna i Elle, DV eller ens Vogue.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *