Fet, fetare, västerlänning

Fajten fortsätter när det gäller “den galopperande fetmaepidemin” och socker, kalorier med mera. Förutom snabbmatskedjorna, som grävt ner sig i skyttegravarna får nu reklambranschen sina fiskar varma: det är deras fel att barn blir feta.

“The alleged link between the advertising of junk food and rising levels of childhood obesity in the UK has never been completely proven, but the growing body of evidence to support claims of a direct correlation appears to have been enough to win support for an advertising ban at the highest level.”

(Food Navigator)

Läkare menar att marknadsföringen mot barn är en form av övergrepp:

“…marketing in developed nations was based on a premise of full information and free choice, but children do not have the capacity for this.”

(SBS och The Age)

Två reflektioner:
1. Jag kan bli lite trött på alla tycka-tillare som förklarar att det är sex, datorspel och socker som förstör dagens ungdom. För inte alltför länge sedan var det sex, videovåld och fett. Ännu längre tillbaka i tiden var det sex, jazz. Det intressanta är att det ofta är samma personer som i sin ungdom gjorde alla farliga saker och som nu skriker högst om förbud. Det enkla faktum att föräldrarna kapitulerat och själva borde säga nej verkar vara en alltför besk karamell.
2. Samtidigt kan man tycka att det är modigt/dumdristigt att ge sig på de gigantiska företagen både inom matindustrin och reklambranschen.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *