Ett pr-försök i blogosfären

Blogsoft, ett av de större företagen som erbjuder plats och verktyg för att kunna blogga, gjorde en oerhört snygg PR-kupp tillsammans med Aftonbladet.

En kort brief: Fredrik Virtanen, Aftonbladets mångåriga populärkulturkrönikör, började en ”sluta-röka-blogg” som sedan blev en blogg om både ditten och datten. Han har många läsare, självklart – Aftonbladet har använt bloggen i diverse marknadsföring. Virtanen använder Blogsofts verktyg. Blogsoft tjänar pengar på att ha bättre verktyg för bloggare som väljer att betala en avgift och att använda sig av Googles Adsense-reklam.

Blogsoft, med sina båda domäner blogg.se och webblogg.se blev stort i samband med att tjänsten Bloggi.se bet i gräset. Bloggi hade fr a blivit känt tack vare att Hedgehog in a storm fått mycket press.
Artikeln nämner att Blogsoft har närmare 30 % av alla svenska bloggar. Artikeln utnämner Virtanen som vinnare i ”bloggkriget”.

Det hela har fått mycket uppmärksamhet, fr a bland de ”gamla” i blogosfären (mymarkup-Erik är upprörd och Månhus Beta är mer logiskt cool)– siffrorna som Blogsofts marknadsansvarige Roland Karlsson gett till Aftonbladets journalist är märkliga.

Tyvärr gör också Internetworld en oerhört dålig research i sin artikel som istället går på Blogsofts siffror.

Bland annat har Media Culpa tagit upp det i jämförelse med den undersökning Hans tidigare gjort.

Oavsett vad man tycker om siffrorna och det etiska i att göra som Blogsofts Roland Karlsson gör så är det självklart ett gott försök att använda sig av en okunnig journalist (Christina Barbäck) som inte vill göra sig ovän med sin egen tidnings stora namn och därmed köper vad Roland Karlsson påstår om den svenska blogosfären. Det hela hade lyckats alldeles utmärkt – om inte Aftonbladets bloggansvarige Malin Hendriksen fått upp ögonen för det hela och ber om ursäkt i diverse kommentarer:

”Kom tillbaka från ledighet och fick ge mig ut att be om ursäkt för den dumma skrytartikeln. För den är dum.”

Ridå Roland Karlsson och Blogsoft. Det som dock är synd är att det inte synts till någon som helst rättelse i Aftonbladet.

5 thoughts on “Ett pr-försök i blogosfären

  1. Pingback: hakank.blogg

  2. Pingback: hakank.blogg

  3. Pingback: adland

  4. Pingback: mymarkup.net

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *